die@artstudio
Sejarah Ringkas Permulaan dan Perkembangan ilmu Usul al-fiqh
Ilmu usul al-Fiqh bermula dan berkembang semasa kurun ke dua hijrah. Ini kerana , di zaman Rasulullah saw ilmu usul al-Fiqh tidak diperlukan.Segala hukum hakam yang terbentuk adalah melalui fatwa Rasulullah saw yang dipimpin oleh Allah swt dalam menyelesaikan segala kemelut permasalahan yang berlaku dikalangan umat Islam ketika itu.[1]
Apabila berlaku sesuatu perkara atau masalah yang memerlukan
kepada jawapan , para Sahabat Rasulullah saw akan bersegera mendapatkan
Rasulullah saw dan memohon kepada Baginda Fatwa dalam menyelesaikan kemelut
yang berlaku.Halini berlaku selama mana hayat Baginda saw.Walaubagaimana
pun terdapat juga dikalangan sahabat yang diberi izin oleh Rasulullah saw untuk
berijtihad dalam mengeluarkan sesuatu hukum yang tidak terdapat Al-Quran
mahupun Sunnah Rasulullah saw lantaran berada jauh dari Rasulullah saw seperti
Muaz bin Jabal yang dihantar oleh Baginda saw ke Yaman.
Begitu juga di zaman para Sahabat radhiallahu anhum
ajma’in , perkara yang sama juga turut berlaku lantaran jarak masa yang tidak
jauh dengan zaman Rasulullah saw , menjadikan mereka tidak memerlukan kepada usul.Para sahabat
adalah generasi yang paling memahami bahasa Arab disamping dapat menyaksikan
episod-episod penurunan wahyu serta kekerapan berdampingan dengan Rasulullah
saw membuatkan mereka mampu untuk berbincang dan berijtihad sesama mereka jika
tidak kedapatan nas atau dalil dalam sesuatu masalah.Secara ringkasnya para
sahabat mampu untuk mengistinbatkan hukum berdasarkan kepada 3 perkara :
1. Mempunyai tahap penguasaan bahasa Arab yang baik;
2. Mempunyai pengetahuan mengenai sabab an-nuzul sesuatu ayat atau sabab wurud
2. Mempunyai pengetahuan mengenai sabab an-nuzul sesuatu ayat atau sabab wurud
al-hadis lantaran keakraban dan kekerapan
mereka bersama Rasulullah saw.
3. Mereka merupakan para Perawi Hadis.
Zaman Tabi’in adalah zaman permulaan berlakunya beberapa perubahan dalam perkembangan Agama Islam.Ini kerana pada zaman tersebut pembukaan kota-kota baru Islam menyebabkan ramai dikalangan orang ‘Ajam yang memeluk Islam.Akibat daripada itu maka , berlakulah percampuran adat dan budaya serta bahasa yang berbeza antara masyarakat Arab dan bukan Arab.Walaubagaimana pun pada zaman ini , kemurniaan bahasa Arab dan keupayaan para alim ulama masih lagi bertahan dengan kukuh.
Zaman Tabi’in adalah zaman permulaan berlakunya beberapa perubahan dalam perkembangan Agama Islam.Ini kerana pada zaman tersebut pembukaan kota-kota baru Islam menyebabkan ramai dikalangan orang ‘Ajam yang memeluk Islam.Akibat daripada itu maka , berlakulah percampuran adat dan budaya serta bahasa yang berbeza antara masyarakat Arab dan bukan Arab.Walaubagaimana pun pada zaman ini , kemurniaan bahasa Arab dan keupayaan para alim ulama masih lagi bertahan dengan kukuh.
Keadaan sebegitu berterusan hinggalah pada zaman atba’
al-tabi’in , yang mana pada akhir kurun ke dua Negara Islam , Islam telah
begitu berkembang dan menjadi semakin luas sehingga berlaku berbagai-bagai
peristiwa dan isu-isu baru yang memerlukan kepada Ijtihad. Ditambah pula
pemikiran umat Islam pada ketika banyak dipengaruhi dengan ilmu falsafah yangmengelirukan.Di satu sudut pula , penguasaan Bahasa Arab menjadi semakin terhakis , sedangkan ianya merupakan satu elemen terpenting bagi seseorang mujtahid mengeluarkan hukum dari nas atau dalil.
pemikiran umat Islam pada ketika banyak dipengaruhi dengan ilmu falsafah yangmengelirukan.Di satu sudut pula , penguasaan Bahasa Arab menjadi semakin terhakis , sedangkan ianya merupakan satu elemen terpenting bagi seseorang mujtahid mengeluarkan hukum dari nas atau dalil.
Maka , dengan sebab itulah pada zaman / kurun tersebut Ilmu
usul al-Fiqh sangat-sangat diperlukan sebagai panduan dan pedoman para ulama
untuk mengeluarkan / meng’istinbat’kan hukum yang dicedok daripada khazanah
Islamiah , Al-Quran dan As-Sunnah Rasulullah saw.
Menyedari hakikat tersebut , Al-Imam al-Syafi’ie rhm telah
mengambil inisiatif dan langkah awal untuk mengarang dan menyusun segala
perbahasan mengenai ilmu usul al-fiqh dan hasilnya beliau telah berjaya
menyusun sebuah karya agong dalam ilmu usul al-fiqh yang mana ianya telah
menjadi rujukan dan perintis atau sumber aspirasi para ulama selepas beliau
untuk mula mengarang dan menyusun buku-buku mengenai ilmu usul al-fiqh ini.Karya beliau
tersebut berjudul “Al-Risalah”.
Jika dilihat pada pendapat Ibn an-Nadim , orang yang
mula-mula menghimpunkan karya-karya ilmu usul al-fiqh yang bertaburan adalah
sahabat kepada Imam Abu Hanifah iaitu Al-Imam Abu Yusuf.Akan tetapi
karyanya itu tidak sampai kepada generasi selepasnya sehinggalah ke hari ini.[2]
Sebab itulah terkenal dikalangan ulama bahawa al-Imam
Muhammad bin Idris as-Syafie rhm (w : 204) adalah orang yang mula-mula
mengarang dan menyusun ilmu usul al-fiqh ini lantaran karya al-Risalah nya itu
telah sampai kepada kita sehingga ke hari ini.[3]
Penyusunan dan penulisan Ilmu usul al-Fiqh
Selepas daripada kewujudan al-Risalah , terdapat ramai ulama-ulama yang mengambil tindakan mengikut jejak langkah Al-Imam as-Syafie dengan mengarang dan menyusun kitab-kitab ilmu usul al-fiqh.Walaubagaimana pun cara atau bentuk penyusunan dan penulisan ilmu usul al-fiqh terbahagi kepada 3 :
Selepas daripada kewujudan al-Risalah , terdapat ramai ulama-ulama yang mengambil tindakan mengikut jejak langkah Al-Imam as-Syafie dengan mengarang dan menyusun kitab-kitab ilmu usul al-fiqh.Walaubagaimana pun cara atau bentuk penyusunan dan penulisan ilmu usul al-fiqh terbahagi kepada 3 :
1. Kaedah ulama al-Syafie dan al-Kalam.
2. Kaedah ulama al-Hanafi
3. Kaedah ulama mutakhir
2. Kaedah ulama al-Hanafi
3. Kaedah ulama mutakhir
Ulama as-Syafie atau ulama al-kalam menyusun ilmu usul al-fiqh dengan cara menyusun dan membuat kaedah-kaedah usul al-fiqh berdasarkan kepada nas dan dalil atau dalam erti kata lain setiap kaedah usul al-fiqh itu mestilah disokong dengan dalil samada dalil aqli dan naqli.Mereka juga akan meninggalkan kaedah-kaedah yang bertentangan dengan dalil dan menetapkan dengan beberapa kaedah lain tanpa mengambil kira samada ianya bertepatan dengan masalah fiqh atau menyamai kaedah yang telah ditetapkan oleh Imam mereka.Sebab itu , para ulama al-Kalam dan Ulama Syafi’iyyah tidak memasukkan perbahasan mengenai masalah-masalah fiqh yang berkaiitan dengan kaedah usul dalam kitab-kitab mereka , kecuali sedikit sahaja yang dijadikan sebagai penjelasan terhadap sebahagian kaedah-kaedah usul.Mereka mengasingkan dan membiarkan segala perbahasan yang meyentuh masalah fiqh dibahaskan dengan panjang lebar dalam kitab-kitab fiqh sahaja.
Kaedah ini dipelopori oleh kebanyakkan ulama usuliyyin dari
kalangan syafi’iyyah dan malikiyah.[4]
Antara kitab-kitab yang terkenal dengan penulisan
mengikut kaedah ini ialah :
1. Al-Mustashfa min ‘Ilmi Al-Usul , ( المســتصفى من علم الأصول ) oleh Abu Hamid al-Ghazali
1. Al-Mustashfa min ‘Ilmi Al-Usul , ( المســتصفى من علم الأصول ) oleh Abu Hamid al-Ghazali
al-Syafie (w:505h)
2. Al-Ihkam fi Usul al-Ahkam (الإحكام في أصول الأحكام) oleh Abu Hasan al-Amidi al-Syafie (w:631h)
3. Al-Minhaj ( المــنهــاج ) oleh al-Baidhowi al-Syafie (w:685h)
4. Al-Burhan (البرهان) oleh al-Imam al-Haramain ‘Abd al-Malik bin ‘Abdullah al-Juwaini.
2. Al-Ihkam fi Usul al-Ahkam (الإحكام في أصول الأحكام) oleh Abu Hasan al-Amidi al-Syafie (w:631h)
3. Al-Minhaj ( المــنهــاج ) oleh al-Baidhowi al-Syafie (w:685h)
4. Al-Burhan (البرهان) oleh al-Imam al-Haramain ‘Abd al-Malik bin ‘Abdullah al-Juwaini.
(w:413h)
5. Al-Mu’tamad (المعتمد) oleh Abu al-Husain Muhammad bin ‘Ali al-Basri al-Mu’tazili (w:413h).
5. Al-Mu’tamad (المعتمد) oleh Abu al-Husain Muhammad bin ‘Ali al-Basri al-Mu’tazili (w:413h).
Seterusnya penyusunan ilmu usul al-fiqh mengikut kaedah
ulama Hanafiah pula ialah dengan menyusun dan membentuk kaedah-kaedah fiqh
berdasarkan kepada apa yang telah ditetapkan atau diijtihadkan oleh Imam mereka
terhadap sesuatu permasalahan fiqh.[5]
Ini bermakna para ulama Hanafiah akan meletakkan kaedah yang
dilihat bertepatan dan bersesuaian dengan Ijtihad dan istinbat hukum yang
dilakukan oleh Imam mereka , sekiranya tidak, kaedah-kaedah tersebut akan diubah
suai oleh mereka.Sebab itulah para ulama yang mengguna pakai kaedah
penulisan ini akan memasukkan sekian banyak perbahasan dalam masalah fiqh ke
dalam kitab-kitab usul mereka.
Antara kitab-kitab yang terkenal dengan penulisan
mengikut kaedah ini ialah :
1. Al-Usul (الأصول) oleh Abu Bakr Ahmad bin ‘Ali atau dikenali sebagai al-Jassas (w:370h)
2. Al-Usul (الأصول) oleh Abu Zaid ‘Abdullah bin ‘Umar ad-Dabusi (w:430h)
3. Al-Usul (الأصول) oleh Fakhr al-Islam ‘Ali bin Muhammad al-Bazdawi (w:482h)
4. Kasyf al-Asrar (كشف الأسرار) oleh ‘Abd al-‘Aziz bin Ahmad al-Bukhari (w:730h)
1. Al-Usul (الأصول) oleh Abu Bakr Ahmad bin ‘Ali atau dikenali sebagai al-Jassas (w:370h)
2. Al-Usul (الأصول) oleh Abu Zaid ‘Abdullah bin ‘Umar ad-Dabusi (w:430h)
3. Al-Usul (الأصول) oleh Fakhr al-Islam ‘Ali bin Muhammad al-Bazdawi (w:482h)
4. Kasyf al-Asrar (كشف الأسرار) oleh ‘Abd al-‘Aziz bin Ahmad al-Bukhari (w:730h)
3.8 Kaedah penyusunan dan penulisan mengikut ulama
al-Muta’akhirin pula ialah dengan menggabungkan kedua-dua kaedah di atas iaitu
dengan menetapkan sesuatu kaedah beserta dalil-dalilnya serta diaplikasikan
atau dikaitkan dengan permasalahan fiqh.
Antara kitab-kitab yang terkenal dengan penulisan
mengikut kaedah ini ialah :
1. Badi’ an-Nizam (بديع
النظام) oleh Muzaffar ad-Din
Ahmad bin ‘Ali as-Sa’ati al-Hanafi (w:649h)
2. At-Tanqih (التنقيح) dan syarhnya at-Taudih (التوضيح) oleh Sadr as-Syari’ah ‘Abdullah bin
2. At-Tanqih (التنقيح) dan syarhnya at-Taudih (التوضيح) oleh Sadr as-Syari’ah ‘Abdullah bin
Mas’ud al-Hanafi. (w:747h)
3. Jam’ al-Jawami’ (جمع الجوامع) oleh al-Imam Taj ad-Din ‘Abd al-Wahhab bin ‘Ali as-Subki as-
3. Jam’ al-Jawami’ (جمع الجوامع) oleh al-Imam Taj ad-Din ‘Abd al-Wahhab bin ‘Ali as-Subki as-
Syafi’e.(w:771h)
4. Syarh at-Taudih ( شــرح التوضيح ) As-Syeikh Sa’d al-Din Mas’ud Ibn ‘Umar al-Tiftazani al-
4. Syarh at-Taudih ( شــرح التوضيح ) As-Syeikh Sa’d al-Din Mas’ud Ibn ‘Umar al-Tiftazani al-
Syafi’ie (w:792h)
5. Muslim al-Thubuth (مســلم الثــبوت ) oleh Ibn Abd al-Syakur (w:1119h) dan kitab Syarahnya
5. Muslim al-Thubuth (مســلم الثــبوت ) oleh Ibn Abd al-Syakur (w:1119h) dan kitab Syarahnya
oleh ‘Allamah Abd al-‘Ali Muhammad bin Nizam al-Din
al-Ansari.
Footnote :
[1] Ilmu usul
al-fiqh , Dr. Abd Wahhab Khallaf , 2003 , Dar al-Hadis al-Kaherah , ms. 15
[2] Al-Wajiz fi Usul al-Fiqh , Dr.Abd Karim Zaidan , Muassasah al-Risalah , 2002 , ms. 16
[3] Ilmu usul al-Fiqh , Dr. Abd Wahab Khallaf , Dar al-Hadis 2003 , ms. 16
[4] Ibid , ms.17
[5] Al-Wajiz fi Usul al-Fiqh , Dr.Abd Karim Zaidan , Muassasah al-Risalah , 2002 , ms. 17
[2] Al-Wajiz fi Usul al-Fiqh , Dr.Abd Karim Zaidan , Muassasah al-Risalah , 2002 , ms. 16
[3] Ilmu usul al-Fiqh , Dr. Abd Wahab Khallaf , Dar al-Hadis 2003 , ms. 16
[4] Ibid , ms.17
[5] Al-Wajiz fi Usul al-Fiqh , Dr.Abd Karim Zaidan , Muassasah al-Risalah , 2002 , ms. 17
0 comments:
Post a Comment